Arcs. Novinka od Cole Wehrla z Leder Games tak žhavá, že i sluneční kotouč vedle ní vypadá jak kopeček vanilkové zmrzliny 🍦☀️.
Uběhl už skoro týden od zahrané partie a mé dojmy a myšlenky v uspořádanosti stále nepředčily soustavu tří těles podobné hmotnosti ve vzájemném gravitačním působení 🌌.
Představte si, že přijdete do nové restaurace 🍽️, náhodně si z jídelního lístku vyberete tři věci a pak, zatímco přežvykujete vejce smažené na krytu fúzního reaktoru 🥚⚛️, někdo všem u stolu vypije limonádu a sebere sklenice 🥤.
A když se vám konečně s vypětím psionických sil 🧠💥 povede přivolat servírku, zjistíte, že na čtvrtou objednávku už stejně nemáte nárok 😤. Takže vám nezbude, než začít z příboru, ubrusu a nohy od stolu sestavovat přenosnou desalinizační stanici, která z těžkovodní polévky vyrobí osvěžující nápoj 🧂➡️💧.
A zatímco se to všechno snažíte strávit, už vám pípající kontrolka připomíná, že je čas předhodit Googlu nějakou recenzi 📲💬.
Tak takové nějaké z toho mám pocity (patrně ještě s kvasící příměsí Food Chain Magnata) 🍔🃏.
Bylo to nezvyklé? Velice. Zajímavé? Určitě. Frustrující? Bezpochyby.
V dobrém či ve zlém? To už asi záleží na tom kterém hráči 🧑🚀🎲.
Vezměte si třeba boj. Útočník si za své kosmické lodě vybere bojové kostky 🎲🚀, hodí jimi a podle výsledku distribuuje zásahy či ukradne karty nebo suroviny 📦. Napadený do toho prakticky nemá co mluvit 🤐.
Frustrující pro obránce? Teoreticky ano. Ale popravdě mám pocit, že to byl útočník, kdo byl v naší hře frustrován častěji 😅. Asi špatně nastavená očekávání – to, že v Arcs jde něco podle plánu, je spíš výjimka než pravidlo 🎯❌.
Ptáte se pak, jak často se bojuje? Inu, to záleží. Vítězné body se udělují jen za vyhlášené ambice, kterých je pět druhů – a jednou z nich je „vojevůdce“ ⚔️👑. Body pro ty, kdo zničí nejvíce nepřátelských komponent.
Takže se klidně může stát, že pošlete velkou část flotily k nepřátelské planetě za mírumilovným účelem vybírání daní a rukojmích 🤝💸, pak někdo vyhlásí vojevůdce a vám nezbude než celý planetární systém rozstřílet na kousky 💥🪐.
Prosté, že? Nikoliv! Ve hře je totiž město produkující materiály 🏙️🔧. Když ho zničíte, vyvoláte pobouření a přijdete o všechny své materiály a s nimi spojené karty – a tím i o první místo v jiné ambici (třeba magnáta) 😱📉.
Pak je tu samozřejmě možnost nájezdem na město ukrást psionickou kartou 🃏🧠 a zabodovat tak na ambici empata, ale riziku zničení města se nevyhnete ani tak.
A protože jistý nejmenovaný hráč hned ze začátku hry vyvolal palivové pobouření ⛽🔥, nemůžete ani pohnout flotilou spálením paliva (a to vlastníte hned dvě města produkující palivo!). Pohyb jen pomocí akcí z akční karty 🎴. Jenže každá akce je cenná, a pokud flotilou přece jen pohnete, tak už vám nemusí zbýt akce na útok.
To už není vesmírné vakuum, v čem se vznášejí vaše lodě, ale hustá mazlavá kaše 🫕🚀.
Možná mi teď řeknete, že jste z mého popisu zmatení 🤯. Že jsem nevysvětlil, jak se hrají karty akcí, vyhlašují ambice, jak se staví a opravují lodě, města a doky, jak se ovlivňují a zajišťují karty gild a ozvěny, jak se daní suroviny a zase utrácejí.
Že prostě pořád nevíte, jak se Arcs hraje? V tom případě – vítejte do klubu! 🎟️😄
Tedy, já už znám pravidla (nejsou zas až tak složitá) 📘, a mám jakési mlhavé tušení, jak je použít 🌫️. A také vtíravou předtuchu, že další hra bude zas úplně jiná, a co fungovalo jednou, znovu se zkušenějšími hráči fungovat nemusí 🎲💫.
Jsem však ochoten vsadit dalších pár hodin svého života na to, že to bude jízda 🚀. Nebo spíš mezihvězdný let.
S poruchovou navigací, téměř neprobádanou galaxií 🧭🌌.
Ale s trochou štěstí… třeba aspoň budeme mít palivo 💫.
Tadeáš


